perjantai 26. heinäkuuta 2013

26.7 Pe Väliä Evijärvi-Lappajärvi 60 km

Aamutuimaan pyyhälsin osin harhaan. Huomasin takaisin autolle juostessa auringon paistavan selkään.
iPadi vahvisti asian. Siirsin auton oikealle reitille ja löysinkin risteyksestä 17 km hyvän paikan.
Purossa kastellessani lippistä huiskautin ne jorpakkoon, onneksi löysin ne ja huomasin lähtiessä jotain puuttuvan. Endomonosta jäi osa reitti pois ja käynnistin sen uudestaan alusta.

Kävin kurkkaamassa mikä on Paalupaikka. No sitä isännöi Sami ja hän maraton aatoksissa oli juossut puolikkaan vähäisellä harjoituksella 1.40 syke pari sataa. Otti minusta potretin ja pyysi vielä nimmarin - ensimmäisen sellainen. Sponssasi Pepsin mikä maistuikin Urkkajuoman jälkeen. Pistäydyin uimassa ja Lappajärvi aukesi Paalupaikasta todella hienosti. Paalussa oli esiintynyt Nostalginen bändi 40 v takaa.

Kännystä loppui virta joten en saanut koko reittiä talteen, varmistin matkan iPadista. Ajelin Alavuteen ja kävin Tuurissa syömässä, hotellissa ei voinut saunoa jos ei yöpynyt. Vaunualue täynnä, tilaussauna 2 h 50 €:a. Niinpä ajelin Alavuteen yleiselle uimarannalle ja huomenna on odotettavissa... Niin edellisen viikon to-ke km:t yhteensä 430. Huomenna menee tonni rikki!

Lentokenttä kahvio, kuortaneen jälkeen.

Tuuria ei minulle heltynyt, hyvä lohi kuitenkin.



1 kommentti:

  1. 26.7. Fredag, Evijärvi-Lappajärvi 60km

    Tidigt på morgonen löpte jag delvis vilse. När jag löpte tillbaka uppmärksammade jag att solen sken till ryggen.

    Ipad bekräftade saken. Jag flyttade bilen till den rätta vägen och hittade en bra plats på en korsväg 17km borta. När jag vätte min lippis på bäcken, tappade jag dem av mistag. Lyckligtvis hittade jag dem igen. När jag var på min väg att gå, märkte jag att jag något saknades. En del av rutten saknades av Endomondo och jag startade dem igen från början.

    Jag också besökte att se vad som är Paalupaikka. Nå, Sami disponerar det och har som sin åsikt att löpa ett maraton. Han har redan löpt ett halvmaraton med liten träning för 1.40 med pulsen kring 200. Han tog ett porträtt av mig och även frågade mig för autograf. Det var den första! Han också erbjöd Pepsi för mig och det ju smakade efter sportdryckar. Jag också simmade litet. Lappajärvi såg fint ut från Paalupaikka. Ett nostalgiskt bänd från 40 år sedan hade spelat på Paalupaikak också.

    Batteri tog slut från mobiltelefonen så jag lyckades inte att ta hela rutten i förvar i Endomondo. Jag checkade rutten från iPad. Sedan drev jag till Alavo och besökte Tuuri för måltiden. Man kunde inte basta på hotellen om man inte övernattade. Vagnplatsen var full, rekvisitionbastu var 50e för två timmar. Så jag drev till Alavo för en allmän badstrand och i morgon väntar man på...

    Så, den senaste veckans to-ons kilometerna är tillsammans 430. I morgon har jag löpte för 1000km!

    Bildtext 1: Flygfältets café efter Kuortane
    Bildtext 2: “Tuuri” (dvs. “lycka”) fick jag inte, men åtminstone en bra lax!

    -TT

    VastaaPoista