torstai 1. elokuuta 2013

1.8 To Urjala-Somero 62 km

Aamutuimaan ajelin Lempäälästä Urjalaan YIT Kalustokeskukseen. Lähdimme Mikko Aaltosen kanssa raikuvien taputusten saattelemana matkaan. Porukkaa oli mukavasti paikalla. Juttelimme Mikon kanssa niitä näitä ja hän aikoo tulevana kesänä juosta maratonin. Puolikkaita onkin jo mennyt. Mikko juoksi 18km, Ilkka haki hänet syömään - hienoa että Mikolle oli mahdollista juosta. Heikki Kettunen siirsi autoni Forssaan, sitä ennen siihen vaihdettiin sulke kaluston toimesta ja nyt lämmitys pelaa. Hienoa palvelua!

Heikki siirsi yhdistelmän vielä Someroon, josta hänen vaimonsa Heli haki hänet. Iso kiitos heille! Näin mahdollistui koko pätkän yhtenäinen juokseminen. Forssassa tapasin kaksi miestä penkillä istumassa pullo välissä, Alpo ja Yrjö. Alpo kysyi lupaa mielestään arkaan kysymykseen, etkö olekin uskova ja sitä en halunnut kieltää, Yrjö taas totesi että olen väsynyt ja sen näkee silmistä, pyysivät muistamaan.

Somerolta en löytänyt saunaa joten söin maukkaan aterian Rantatuvassa ja tarjosivat juotavan.
Niin otin eka kerran sykkeitä ja ne olivat 50 km jälkeen 112-114, ylämäessä sain nousemaan 121:een.
Juoksu kulki tosi hyvin ja kerran satoi - se taisikin olla Oulun seutuvilla viimeksi.
Kusella piti käydä ensimmäisen kahenkympin aikana kuusi kertaa. Ajelin Saloon, kävin saunassa ja tilasin aamupalan. Yhdistelmän parkkeerasin Sokos hotellin takana olevalle sorakentälle. YLE:n Aikainen 07.40.
Urjalan kalustokeskus ja etapille lähettäjät

Heikki ja Heli palaamassa Somerosta tienvarsi paikassa pysähtyneinä, KIITÄN





1 kommentti:

  1. 1.8. Torsdag, Urdiala – Somero, 62km

    Tidigt på morgonen drev jag från Lembois till YITs materialcentrumet på Urdiala. Vi utgick med Mikko Aaltonen med rungande applåder. Det fanns en bra skara på platsen. Vi pratade med Mikko om ditt och datt. Han ska löpa maraton det följande året. Halv-maratoner har han ju på bälten. Mikko löpte 18km och Ilkka hämtade honom för att äta – det var fint för Mikko att ha möjlighet att löpa.

    Heikki Kettunen flyttade min bil till Forssa. Dessförinnan hade dess propp ersatts av YITs anställda och nu fungerar värmningen också. Fin tjänst!

    Heikki flyttade kombinationen fortfarande till Somero därav hans fru Heli hämtade honom. En stor tack för dem! Så var det möjligt att löpa den hela snutten obrutet. På Forssa mötte jag två män sittande på bänket med en flaska mittemellan, Alpo och Yrjö. Alpo bad om lov att fråga en känslig fråga. Är du ju troende? Jag ville inte förneka det. Yrjö däremot noterade att jag var uttröttad. Det kan man se på ögonen, sade han. De bad för att minnas dem.

    Jag hittade inte en bastu på Somero så jag bestämde att äta ett smakligt mål på Rantatupa och de erbjöd en dryck.

    Förresten, tog jag pulssiffrorna den första gången och de var efter 50 km 112-114. När det var uppförsbacke uppgick pulsen till 121.

    Löpning gick väldigt bra. Det också regnade en gång. Det var ju kring Uleåborg där det regnade den senaste gången. Jag var tvungen att göra det lilla sex gånger undet det första 20 kilometerna. Jag drev till Salo, bastade där och reserverade frukost. Kombinationen parkerade jag på grusplanen bakom Sokos hotell. Jag var också intervjuad på YLEs radio 7.40 i morse.

    Bildtext 1: Urdialas materialcentrum och de som sände oss till resa.
    Bildtext 2: Heikki och Heli på sin retur från Somero. Jag tackar!

    -TT

    VastaaPoista